Malowanie aerografem. Krok po kroku.
Bardzo często w swojej pracy spotykam się z pytaniami o to „jak się maluje aerografem?” , „co muszę wiedzieć, żeby zacząć malować?” lub „czy malowanie jest trudne?” itd.
W tym krótkim poradniku chciałbym Ci przedstawić podstawowe kroki które trzeba wykonać, żeby zacząć malować aerografem. Oczywiście temat jest bardzo obszerny i niema możliwości wyczerpania go w jednym artykule. Z tego powodu to nie ostatni tekst na temat malowania aerografem krok po kroku. Mam nadzieje, że te parę kroków pomoże Ci w rozpoczęciu przygody z aerografem.
Malowanie aerografem – Krok 1.
1. Zainwestuj w sprzęt!
By można było zacząć zabawę z malowaniem aerografem potrzebujemy do tego sprzętu. Przygotowałem dla Ciebie listę rzeczy bez których nie zaczniesz tej przygody:
- aerograf
MUSI to być sprzęt typu dual-action oraz markowy. Nie drogi, ale MARKOWY. Wszystkim chińczykom mówimy stanowcze NIE!!! One tylko spowodują, że nie będziesz chcieć zajmować się malowaniem. Precyzja podczas malowania jest najważniejsza. Niestety nie osiągniesz jej używając chińskich aerografów. Jednym z tańszych markowych sprzętów jest aerograf firmy h&s model ultra. Kupisz go za niecałe 300zł. A i części do niego są w przystępnych cenach.
- kompresor do aerografu
Na rynku mamy kilka typów kompresorów. Najtańsze kompresory (pierwszy z lewej do 300zł) to sprzęt który, nie może pracować w trybie ciągłym gdyż się przegrzewa i najczęściej niema zbiornika na powietrze. Praca takim sprzętem jest możliwa, ale uciążliwa.
Profesjonalne kompresory do aerografu (drugi od lewej) potrafią kosztować kilka tysięcy złotych. Łączą w sobie możliwość ciągłej i bardzo cichej pracy. Z oczywistych względów odradzam kupowanie takiego kompresora na początek.
Rozwiązaniem jest kompresor olejowy np. 10litrowy (trzeci od lewej, można nabyć w marketach czy sklepach internetowych) za który zapłacimy około 400-500zł albo zbudujemy sobie tak zwanego „lodówkowca”(czwarty od lewej). Wszystkie powyższe rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Osobiście przez wiele lat używałem kompresora olejowego 10L. Jego największą wadą jest BARDZO głośna praca. Jeśli twoi sąsiedzi bądź domownicy są wyczuleni na hałas to polecam opcje z lodówkowcem. W Internecie znajdziesz dokładne opisy jak zbudować tego typu kompresor. Jak sama nazwa wskazuje, bazuje on na silniku z lodówki (czyli jest bardzo cichy) i można nim pracować w trybie ciągłym.
- farby do aerografu
Teoria jest taka, że malować można wszystkim co przeleci nam przez dyszę aerografu. Ja jednak polecam kupno dedykowanych farb do aerografu. Najczęściej są to farby wodne, akrylowe, nietoksyczne, pozbawione jakiegokolwiek zapachu. Wybierając takie farby, spokojnie możemy pracować w domu.
Pamiętajmy o masce przeciwpyłowej.
- przewody, złączki
Przewody i złączki do aerografu potrzebne są nam do połączenia wszystkich powyższych elementów w jedną całość. Kupując te części w sklepie zajmującym się tą dziedziną będziecie mieć pewność, że wszystko ze sobą zagra.
- stojak na aerograf
Nie jest on niezbędny, ale pomaga w życiu. Stojak oczywiście można sobie zrobić samemu. Poradniki znajdziecie w sieci.
Malowanie aerografem – Krok 2.
Ustawienie sprzętu.
Po połączeniu naszego aerografu z kompresorem pozostaje nam istotna kwestia ustawienia ciśnienia. Zasady co do ustawiania ciśnienia są takie:
- gęsta farba to wyższe ciśnienie
- rzadka farba to mniejsze ciśnienie
- mała odległość aerografu od podłoża to mniejsze ciśnienie
- duża odległość to większe ciśnienie
Są to podstawowe i bardzo ogólne zasady. Oczywiście podczas malowania sami dojdziecie do optymalnych ustawień.
Ciśnienie robocze na którym ja najczęściej pracuje waha się między 2 a 2.5bara (oczywiście od reguły są wyjątki). Ciśnienie ustawiaj na bieżąco. Zmieniaj je według potrzeb.
Malowanie aerografem – Krok 3.
Na czym malować?
Najlepiej zacząć od zwykłych kartek. Wchłaniają one farbę dzięki czemu ciężej będzie nam zrobić zaciek. Do nauki idealne rozwiązanie. Decydując się na dedykowane farby do aerografu możemy malować na papierze, skórze, plastiku, metalu czy drewnie. Czyli malować możemy praktycznie na wszystkim. Daje nam to ogromne możliwości treningu.
Malowanie aerografem- Krok 4.
No to czas zacząć!
Wlewamy farbę do zbiorniczka ( w razie potrzeby rozcieńczamy ją wodą bądź dedykowanym medium), trzymamy aerograf tak jakbyśmy trzymali długopis. Palec wskazujący kładziemy na spuście. Wciskamy go do oporu w dół (teraz z aerografu leci samo powietrze), następnie delikatnie ciągniemy spust do tylu (zaczyna wylatywać farba). Czym mocniej pociągniemy spust do tyłu, tym więcej farby poleci. Kolejnym krokiem (w zasadzie tysiącem kroków) jest trening. Tylko trenowanie malowania doprowadzi Was do zamierzonego celu. Niema tutaj drogi na skróty. Daj sobie czas, buduj projekt spokojnie warstwa po warstwie, nie śpiesz się. Może z czasem to hobby stanie się Twoją pracą!
Malowanie aerografem. Krok 5.
I co dalej?
Po opanowaniu podstaw zobaczycie jaką frajdę daje malowanie. Nie nastawiajcie się na sukces od pierwszych chwil. Malowanie aerografem nie należy do łatwych. Nie przejmujcie się drżeniem rąk (mi drżą okropnie), zaciekami, plamami, krzywymi liniami. Wszystko to podczas treningu minie. Z czasem będziecie robić coraz lepsze projekty. Będziecie eksperymentować z szablonami, efektami, sztuczkami. Internet jest pełny informacji o sposobach malowania. Warto poświęcić swój czas by zgłębiać tą wiedzę bo ona daje wiele fun’u.
Na koniec chciałbym Wam pokazać jak wyglądały moje pierwsze prace oraz jak wyglądają te aktualne:
A tutaj takie małe porównanie prac: