Malowanie aerografem – ile to kosztuje?
Gdy po obejrzeniu tysiąca zdjęć, przeczytaniu setek stron i rozmowach z dziesiątkami ludzi podjęliśmy decyzję, że to właśnie JA będę posiadał coś niepowtarzalnego, coś, czego nikt inny oprócz mnie niema i nie będzie miał, pojawia się pytanie – ok, ale ile będzie mnie to kosztowało? Zaczynamy więc wpisywać w wyszukiwarkach frazy typu:
- malowanie aerografem cennik
- malowanie motocykla cena itd.
Niestety, odpowiedzi, które otrzymujemy są mało precyzyjne. Rozbieżności cenowe potrafią być ogromne i nikt nie jest w stanie nam odpowiedzieć skąd się one biorą.
W tym artykule chciałbym przybliżyć Ci temat cen oraz sposobu wyceniania malowania aerografem. Ponadto, dowiesz się co zwiększa a co obniża cenę malowania oraz na co powinieneś zwrócić uwagę gdy masz ściśle określony budżet.
Cena jaką przyjdzie nam zapłacić za malowanie aerografem uzależniona jest od wielu czynników, dlatego skupię się tylko na tych najistotniejszych.
Oto 4 najważniejsze rzeczy wpływające na cenę!
1. Na czym będziemy malować?
Jest to pierwsze z pytań jakie zadaje swoim klientom. Z pozoru proces malowania jest identyczny i mogłoby się wydawać, że nie ma wielkiego znaczenia przedmiot na którym będzie wykonywana grafika ale nic bardziej mylnego. Inaczej wygląda malowanie kasku czy zbiornika motocyklowego, który ma mocne krzywizny a inaczej maski samochodu czy ściany.
Proces przygotowania powierzchni do malowania także jest różny w zależności od przedmiotu. Inaczej postępuje się z surowym plastikiem czy metalem a inaczej z rzeczami, które są już polakierowane. Żeby łatwiej było zrozumieć podam prosty przykład:
Wyobraźmy sobie klienta, który przywozi do studia nowy surowy błotnik motocyklowy oraz piękny, błyszczący, polakierowany zbiornik. Oczywiście w normalnym układzie za pomalowanie zbiornika płaci się więcej, niż za pomalowanie błotnika (kwestia np. wielkości tych części i ilości materiałów jakie trzeba na nie zużyć) ale w tym przypadku jest zupełnie odwrotnie. Dlaczego? A no dlatego, że o cenie w dużej mierze będzie decydować proces przygotowania. W pierwszej kolejności, błotnik należy doprowadzić do takiego stanu w jakim już znajduje się zbiornik. Musimy go zabezpieczyć antykorozyjnie oraz polakierować pod kolor zbiornika. Dopiero po tych czynnościach proces w obu przypadkach jest taki sam.
2. Co będziemy malować?
To drugie i najistotniejsze pytanie, które zadaje swoim klientom. To właśnie grafika, którą będę wykonywać zaważy na cenie. Często ludzie nie wiedzą na co mają zwracać uwagę przy wyborze projektu. Co jest w nich zawarte, że rozbieżności cenowe potrafią być bardzo duże.
Pierwsza i najważniejsza rzecz o której należy pamiętać (jako przyszły klient) to wielkość projektu i ilość szczegółów danej grafiki. Oczywistym jest, że za zrobienie jednokolorowego loga płaci się dużo mniej niż za reprodukcję bitwy pod Grunwaldem. Ilość szczegółów przekłada się na czas poświęcony przy projekcie a to bezpośrednio wpływa na cenę. Co do wielkości to tutaj zasada jest trochę inna. Logicznie rzecz biorąc duża grafika będzie droższa niż mała. W większości projektów tak jest, są jednak przypadki gdzie za małą grafikę zapłacimy więcej. Dzieje się tak w momencie gdy grafika jest bardzo mała ale ilość szczegółów jest duża.
3. Czy kolory mają znaczenie?
Kolejną rzeczą dość istotną przy doborze projektu i końcowej cenie jest kolorystyka. Tutaj (jak wyżej), chodzi głownie o czas pracy. Czarno-białe lub monochromatyczne projekty są szybsze do wykonania niż wielokolorowe prace.
4. Ile lakieru bezbarwnego?
Następnym istotnym czynnikiem wpływającym na cenę jest wykończenie powierzchni. Większość prac, które wykonuję, wykańczam lakierem bezbarwnym i to właśnie ilość warstw tego lakieru wpłynie znacząco na cenę. W tym momencie pewnie się zastanawiasz nad dwiema rzeczami. Po pierwsze, jakiego rodzaju grafika wymaga wielokrotnego lakierowania lakierem bezbarwnym, a po drugie, czy można po prostu dać tych warstw mniej żeby było taniej?
Żeby odpowiedzieć na te pytania muszę opisać trochę proces malowania. Mamy dwa rodzaje (w tym przypadku) malowania. Pierwszy tzw freehand (czyli malowanie z wolnej ręki) a drugi to grafika szablonowa (czyli przy użyciu szablonów, taśm, folii itd.). Malowanie z wolnej ręki bez użycia szablonów skutkuje płynnymi przejściami kolorów czy warstw, bez wyczuwalnych krawędzi. Tworzenie grafik szablonowych czyli takich gdzie kolory czy warstwy są mocno od siebie odcięte powoduje powstanie wyczuwalnych przejść . Po położeniu lakieru bezbarwnego, przejścia nadal będą wyczuwalne. Dlatego lakier bezbarwny będzie musiał zostać położony wielokrotnie, aż do momentu w którym przejście nie będzie wyczuwalne. Oczywiście nie można położyć np. 10 warstw lakieru bezbarwnego za jednym razem. Ten proces jest rozbijany na kilka etapów, a każdy z etapów kończy się szlifowaniem lakieru w celu równania powierzchni.
W związku z tym, czy można kłaść mniej tego lakieru żeby zaoszczędzić? Oczywiście, że można ale efekt końcowy będzie dużo gorszy i przyznam szczerze, że wolałbym nie malować grafik, których później nie mógłbym wykończyć odpowiednią ilością lakieru.
Ok, wiesz już co w głównej mierze wpływa na cenę. Teraz powiem Ci w jaki sposób tą cenę obniżyć!
Pierwsza rzecz na którą nie do końca mamy wpływ to stan i kształt danego przedmiotu. Dobrze jak możemy wykorzystać jako tło lakier, który już jest na elemencie. Dzięki temu omijamy lakierowanie w kolor i doprowadzenie do stanu fabrycznego. W ten sposób możemy obniżyć koszt o kilkaset złotych.
Oczywiście jest parę wyjątków w których nie uda nam się ominąć etapu lakierowania w kolor. Ma to miejsce kiedy element ma uszkodzenia, jest w nieodpowiednim kolorze lub posiada naklejki które są pod lakierem bezbarwnym.
Druga rzecz na którą w największym stopniu mamy wpływ to wybór odpowiedniego projektu.
Zasada jest dość prosta:
„Czym mniej szczegółów i kolorów, tym grafika tańsza”. Jest to ściśle powiązane z czasem pracy. Dokładnie tą samą grafikę możemy zrobić zarówno w 5h jak i w 40h. Wszystko zależy od wymagań oraz budżetu klienta.
Ostatnia rzecz to wykończenie powierzchni. Na ten etap mamy połowiczny wpływ. Jeżeli grafika, którą wybierzemy będzie miała ostre przejścia kolorów, szparunki czy loga to nie unikniemy kilkukrotnego zamykania projektu lakierem bezbarwnym z zastosowaniem szlifu między warstwowego. W wyjątkowych sytuacjach, na życzenie klienta, możemy odpuścić kilka warstw lakieru bezbarwnego. Nie polecamy tego rozwiązania, ale rozumiemy, że budżet nie jest z gumy.
Podsumowanie
Jak widać na ostateczną cenę ma wpływ wiele czynników. Zupełnie inaczej wyceniane jest np. malowanie kasku motocyklowego od malowania aerografem motocykla. Stąd bardzo trudno od razu ustalić ile dany projekt będzie kosztować.
Pamiętajmy, że mimo poznanego tutaj sposobu wyceny czy obniżania ceny, warto skontaktować się z Nami. Czasami coś, co wydaje nam się drogie w wykonaniu, wcale takie nie jest.
Jeśli masz jakieś pytania napisz do nas lub zadzwoń. Z chęcią odpowiemy. Zapraszamy również na naszą stronę gdzie czeka na Ciebie nasza galeria prac oraz do polubienia profilu na facebooku.